Vraag Definitie
Bij deze stap definiëren wij samen met u de hypothese die getest moet worden om aan te tonen of de business case haalbaar is. Er zijn verschillende technieken die hierbij van dienst kunnen zijn:
- Opstellen van een Customer Journey of een User Journey
- Een idee uit te werken in een het Experience Canvas
- Of een idee te vertalen naar een Value Proposition Canvas
Experiment Opzet
Het doel van het experiment is om echte data te verzamelen van de (beoogde) doelgroep(en). Er zijn vele manieren om data te verzamelen: deskresearch, interviews, simulatie games of een digitale variant middels een Landing Page. Deze laatste is zeer geschikt voor het testen van een productidee. We helpen u dan bij:
- Het schrijven van een tekst die de aandacht trekt, gebruik van een kleurencombinatie en afbeeldingen die opvallen of de product of dienst direct verkoopt. Dit allemaal met de doelgroep in gedachte.
- Het ontwerpen en bouwen van je landingspage
- Het opzetten van Analytics voor het analyseren van het gedrag van je bezoekers
- Verkeer generen naar je landingspage bijvoorbeeld met behulp van advertenties op Facebook, Google of LinkedIn
- Een A/B split-test op te zetten om je verschillende aannames te toetsen.
Experiment Analyse
De data wordt gebruikt om conclusies te trekken of de hypothese klopt of bijgesteld moet worden. We kijken daarbij naar de eerdergenoemde Desirability, Viability en Feasibility.
Afhankelijk van de situatie kunnen wij er bij deze stap voor kiezen om gebruik te maken van technieken om de verzamelde data om te zetten in een beter inzicht, bijvoorbeeld door het invullen van een Validation Board.
Bij een digitaal experiment kan een tool als Google Analytics helpen om inzicht te krijgen in de doelgroep, bijvoorbeeld: wie zijn ze en hoe doorlopen ze de Landing Page. Ontdek interessegebieden, demografische gegevens en krijg zelfs inzicht in hun koopbereidheid.